~ Rad i ulaganja diskografskih kuća pokreću globalni rast u svim regionima ~
~ Plaćene pretplate na servise za strimovanje muzike premašuju 500 miliona širom sveta po prvi put u istoriji~
~ Diskografske kuće prihvataju obećanje veštačke inteligencije, ali insistiraju na etičkim praksama veštačke inteligencije ~
Pročitajte IFPI-jev Globalni muzički izveštaj 2023 – Stanje industrije
Premium izdanje IFPI Globalnog muzičkog izveštaja 2024, takođe objavljeno danas, dostupno je ovde
21. mart 2024. – Globalni prihodi od snimljene muzike porasli su za 10,2% u 2023., uglavnom vođeni rastom pretplatnika plaćenog strimovanja, prema IFPI, organizaciji koja predstavlja industriju snimanja širom sveta. Podaci objavljeni danas u IFPI-jevom Globalnom muzičkom izveštaju pokazuju da su ukupni prihodi od trgovine dostigli 28,6 milijardi dolara u 2023. godini, devetoj uzastopnoj godini rasta.
Prihodi od striminga su činili većinu rasta prihoda i ukupnog udela na tržištu. Samo prihodi od striminga pretplate porasli su za 11,2% i činili su skoro polovinu (48,9%) globalnog tržišta. U 2023. broj plaćenih pretplata na usluge striminga muzike po prvi put je premašio 500 miliona i sada ima više od 667 miliona korisnika plaćenih pretplatničkih naloga, pri čemu se penetracija domaćinstava uveliko razlikuje od zemlje do zemlje.
Zabeležen je snažan rast i u drugim formatima sa dvocifrenim procentualnim povećanjem fizičkih prihoda (porast za 13,4%) i dobitkom u prihodima od prava na izvođenje (porast za 9,5%). Ovo je treća uzastopna godina u kojoj istovremeno rastu i digitalni i fizički prihodi.
Postojala je pozitivna priča o rastu širom sveta jer su rad i ulaganja diskografskih kompanija doprineli da svaki region doživi rast prihoda u 2023. Pet od sedam svetskih regiona zabeležilo je dvocifren procenat povećanja.
Komentarišući objavljivanje Globalnog muzičkog izveštaja, IFPI-jev glavni finansijski direktor i privremeni zajednički šef IFPI-ja, Džon Nolan, rekao je: „Brojke u ovogodišnjem izveštaju odražavaju zaista globalnu i raznoliku industriju, sa rastom prihoda na svakom tržištu, u svakom regionu i gotovo u svakom snimljenom muzičkom formatu. Treću godinu za redom, i fizički i digitalni formati su rasli sa snažnim porastom korisnika plaćenih pretplatnika za strimovanje – kao i povećanjem cena – što je značajno doprinelo rastu ukupnog prihoda.
„Ovaj rast je rezultat kontinuiranog ulaganja izdavačkih kuća u umetnike i njihove karijere – više od 7,1 milijarde američkih dolara godišnje samo za A&R i marketing* – i uticaja koji ima na muzičke ekosisteme širom sveta. Obožavaoci sve više cene muziku, sa izborom bez presedana i pristupom novim izdanjima, sa IFPI globalnim listama za 2023. uključujući raznovrstan niz novih žanrova i umetnika. Ovo je svedočanstvo talenta ovih umetnika, strasti njihovih fanova i rada izdavačkih kuća kako u borbi protiv umetnika tako iu obezbeđivanju najboljih mogućih osnova za njihov globalni uspeh.
„Muzika je iznova i iznova pokazala da može da evoluira i inovira, ali izveštaj pokazuje da je partnerstvo između umetnika i izdavačke kuće u središtu rasta muzičkih tržišta širom sveta sa pozitivnim uticajem koje ona imaju na njihove lokalne ekonomije. ”
Dodajući ovome, glavni pravni službenik IFPI-ja i privremeni zajednički šef IFPI-ja, Lauri Rechardt, rekao je: „Trajni rast tržišta snimljene muzike je ohrabrujući, ali je takođe ispravno da priznamo izazove sa kojima se industrija suočava, uključujući prevaru u strimingu, digitalno piraterija u svim njenim oblicima i, naravno, pretnja od zloupotrebe generativne veštačke inteligencije ako se ona ne razvija odgovorno i uz poštovanje prava umetnika i etiketa.
„Ljubitelji muzike veoma cene autentičnost i naša industrija ima dobre rezultate u licenciranju muzike i podršci razvoju novih usluga koje stvaraju ova iskustva za obožavaoce. Uz to, i dalje su nam potrebni efikasni alati i podrška vlasti da se uhvatimo u koštac sa neovlašćenim korišćenjem i da obezbedimo da muzički ekosistem ostane dugoročno održiv.”
Rast u svetskim regionima:
SAD i Kanada +7,4%
Predstavljajući najveći udeo globalnih prihoda od snimljene muzike (40,9%), došlo je do povećanja od 7,4% u 2023. u SAD i Kanadi. Prihodi su rasli bržom stopom nego 2022. godine (+5,1%). Prihodi od SAD, najvećeg svetskog tržišta snimljene muzike, porasli su za 7,2%. U Kanadi, još jednom tržištu od 10 najboljih, prihodi su skočili za 12,2%.
Evropa +8,9%
Predstavljajući više od četvrtine globalnih prihoda (28,1%) nakon rasta prihoda od 8,9%, Evropa je ostala drugi najveći region u svetu po ostvarenim prihodima od muzike u 2023. Tri najveća tržišta u regionu su zabeležila zdrav rast: Velika Britanija (+8,1 %), Nemačkoj (+7,0%) i Francuskoj (+4,4%).
Azija +14,9%
Treći najveći region na globalnom nivou, prihodi u Aziji porasli su za 14,9% u 2023. godini, podstaknuti snažnim povećanjem fizičkih i digitalnih prihoda, i nastavkom višegodišnje uzlazne putanje. Dva najveća azijska tržišta zabilježila su zdrav rast: prihodi iz Japana, drugog najvećeg tržišta na svijetu, porasli su za 7,6%, a u Kini (petom najvećem tržištu) zabilježen je nagli rast od 25,9%, što je najbrža stopa rasta u bilo kojoj od 10 najboljih tržište.
Latinska Amerika +19,4%
U četrnaestoj uzastopnoj godini rasta prihoda, zabeleženi prihodi od muzike u Latinskoj Americi su naglo porasli u 2023. za 19,4%, što je još jednom prevazišlo globalnu stopu rasta. Dvocifren procenat porasta prihoda zabeležen je u Brazilu (+13,4%) i Meksiku (+18,2%), najvećim tržištima u regionu. Streaming je bio ključni pokretač i činio je 86,3% prihoda u regionu.
Australazija +10,8%
Australazija je zabeležila dvocifreni procentualni rast od 10,8% u 2023. godini, što je povećanje u odnosu na rast od 8,3% u 2022. i podstaknuto povećanjem prihoda od striminga pretplate (+13,5%). Rast prihoda ubrzan je u Australiji, globalnom tržištu od 10 najboljih, za 11,3%. Na Novom Zelandu prihodi su porasli za 8,4%.
Bliski istok i severna Afrika +14,4%
Prihodi od striminga ponovo su dominirali na Bliskom istoku i u Severnoj Africi (MENA) sa 98,4% udela na tržištu u tom regionu. Ukupni prihodi MENA porasli su za 14,4% u 2023. godini, premašivši stopu globalnog rasta.
Podsaharska Afrika +24,7%
Podsaharska Afrika je ponovo imala najbrži rast od svih regiona i jedina je premašila rast od 20%: prihodi su porasli za 24,7%, podstaknuti porastom prihoda od plaćenog striminga (+24,5%). Južna Afrika je ostala najveće tržište u regionu, doprinoseći 77,0% regionalnih prihoda nakon rasta od 19,9%.
Napomene urednicima:
*zasnovano na podacima IFPI „Ulaganje u muziku“ za 2022.
Vrednosti u lokalnoj valuti su iskazane po kursevima iz 2023. koji su nezavisni izvori. IFPI preračunava sve istorijske vrednosti lokalne valute na godišnjem nivou. Tržišne vrednosti stoga mogu varirati retrospektivno kao rezultat kretanja strane valute.
IFPI Global Music Report 2024: Premium Edition je definitivan izvor podataka za globalnu muzičku industriju. Uključuje najpotpuniju i najpouzdaniju sliku globalnih prihoda od snimljene muzike dobijene direktno od članova naših diskografskih kuća širom sveta i verifikovane korišćenjem naše globalne mreže članova nacionalnih grupa na nivou zemlje. Detaljni podaci o potrošnji se dobijaju od partnera provajdera grafikona kako bi se omogućilo IFPI da pruži najtačniji i najprecizniji prikaz globalnog tržišta snimljene muzike.
Pored najtačnijeg i najsnažnijeg prikupljanja podataka i dostupnog merenja tržišta, Premium izdanje takođe uključuje dubinsku analizu globalnog tržišta snimljene muzike od IFPI-jevog tima za globalne podatke i analizu.
Izveštaj je nezamenljiv alat za one koji učestvuju ili žele da bolje razumeju svetsku muzičku industriju.